Zasady uzyskiwania
Załatwianie spraw
Archiwum Państwowe w Katowicach przyjmuje sprawy kierowane osobiście, pisemnie pocztą tradycyjną, a także za pomocą faksu i poczty elektronicznej. Zgodnie z obowiązującą Archiwa Państwowe Instrukcją Kancelaryjną (stanowiącą załącznik nr 1 do Rozporządzenia Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z 8 grudnia 1998 roku) każde pismo jest dekretowane przez Dyrektora Archiwum, bądź osobę przez niego upoważnioną i poprzez nadanie znaku sprawy, rejestrowane w sekretariacie Archiwum. Następnie pismo trafia do kierownika komórki organizacyjnej, której zakres kompetencji odpowiada przedstawionej w piśmie sprawie. Kierownicy kierują pismo do poszczególnych pracowników merytorycznych. Pracownicy załatwiają sprawę zgodnie z dyspozycjami przełożonych, przygotowują projekt odpowiedzi i po zaaprobowaniu jej przez przełożonego przekazują do sekretariatu Archiwum. Sekretariat przedkłada pismo do podpisu Dyrektorowi Archiwum lub osobie przez niego upoważnionej, sprawdza pod względem formalnym i wysyła pod wskazany adres. Kierownicy oddziałów Archiwum podpisują pisma w zakresie posiadanych upoważnień.
Archiwum Państwowe w Katowicach informuje, że nie udziela odpowiedzi na korespondencję otrzymywaną pocztą elektroniczną, która nie spełnia wymogów określonych w art. 63 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. "Kodeks Postępowania Administracyjnego" (tekst jednolity: Dz. U. Z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.). Oznacza to, że treść kierowanej korespondencji powinna zawierać wskazanie:
osoby (imienia i nazwiska), od której pochodzi,
adresu (kod pocztowy, miejscowość, ulica i nr domu) tej osoby,
przedmiotu sprawy, której dotyczy.
W przypadku braku powyższych danych w korespondencji prosimy o ich uzupełnienie i ponowne przesłanie.Archiwum Państwowe w Katowicach wprowadziło w dniu 12 lipca 2005 r. Procedurę obsługi klienta. Jest ona dostępna dla interesantów w siedzibie urzędu oraz oddziałach zamiejscowych, w miejscach umożliwiających wolny do niej dostęp oraz na stronie internetowej.
Opłaty skarbowe
Opłaty skarbowe uiszczane są zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.). Do opłat powinny być stosowane określone ustawowo zwolnienia przedmiotowe i podmiotowe.
Wysokość wybranych opłat skarbowych
Wymagana opłata skarbowa za zaświadczenia (w tym również uwierzytelnione kopie i odpisy dokumentów) wydawane przez archiwa państwowe oraz za złożenie pełnomocnictwa:
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty skarbowej |
---|---|
Wydanie zaświadczenia na podstawie dokumentów |
17,00 |
Poświadczenie zgodności odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii, od każdej pełnej lub zaczętej strony |
5,00 |
Złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury (jego odpis, wypis lub kopia) - od każdego stosunku pełnomocnictwa, również od pełnomocnictw substytucyjnych |
17,00 |
Sposób regulowania opłaty
Wnioskodawca jest zobowiązany do uregulowania opłaty skarbowej gotówką w kasie organu podatkowego lub bezgotówkowo na rachunek tego organu, w zależności od rodzaju czynności:
- od wydania zaświadczenia, dokonania czynności urzędowej - na konto organu podatkowego właściwego ze względu na siedzibę organu, który wydał zaświadczenie, dokonał czynności urzędowej (dla Archiwum Państwowego w Katowicach i Oddziałów Zamiejscowych organem właściwym jest Urząd Miasta Katowice),
- od złożenia pełnomocnictwa - na konto organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce złożenia dokumentu (dla Archiwum Państwowego w Katowicach organem właściwym jest Urząd Miasta Katowice, dla Oddziałów Zamiejscowych - urząd miasta w którym siedzibę ma oddział.
Dowód wpłaty opłaty skarbowej powinien zawierać następujące dane:
- imię i nazwisko lub nazwa instytucji zobowiązanej do wpłaty,
- sprawa (np. wydanie zaświadczenia przez Archiwum Państwowe w Katowicach do sprawy...),
- wysokość opłaty (np. 17 zł).